Det haster aldri så mye at du ikke kan ta deg tid til en ekstra sjekk om du får en henvendelse på telefon, epost eller i andre kanaler fra noen som du ikke så ofte har kontakt med. 
Dette sier kundeservice medarbeider i Grue Sparebank, Mona Bjerke Moe.

Mona Bjerke Moe

Kjente avsendere sender for eksempel IKKE lenke til deg som du skal trykke på, eller ber deg oppgi din Bank ID pr telefon eller i SMS.
Disse selskapene eller offentlige etatene har egne hjemmesider hvor du på en sikker måte logger deg inn og behandler dine avtaler eller saker på, sier Bjerke Moe. 

I Grue Sparebank har vi ni punkter som er enkle forholdsregler du kan passe på.  Vi kaller det de 9 bankvettregler, sier Bjerke Moe.
Her er reglene:

  1. Del aldri opplysninger om din BankID – selv ikke til politi, myndigheter eller til oss i banken
  2. Les om hvordan du holder din BankID trygg på våre nettsider
  3. Hvis du blir kontaktet og bedt om å oppgi din BankID er det svindel! Legg på og kontakt oss med en gang
  4. Vær forberedt på at du kan bli kontaktet av svindlere, slik at du kan ta trygge valg hvis uhellet er ute
  5. Legg på i tide hvis du er usikker på hvem du snakker med
  6. Meld fra til oss hvis du får en mistenkelig telefon
  7. Det er ingen skam å snu – kontakt oss for å sjekke at det virkelig er oss du har snakket med
  8. Mange er usikre rundt dette med svindel. Spør oss om råd – vi er her for å hjelpe
  9. Ring oss med én gang hvis uhellet er ute!

Mange synes dette med svindel er skummelt, og de føler seg utrygge. Det kan også være vanskelig å snakke om det å bli lurt. Husk derfor at vi her for deg, og at vi kan besvare alle spørsmål du har rundt svindel. For hvis du vet hva du skal se etter, og ikke deler personlig informasjon, er du bedre rustet til å unngå å bli svindlet. Bankvettreglene skal gjøre det lettere å huske hva du skal gjøre hvis uhellet er ute, sier Bjerke Moe.